Maria Magdalenaoch kvinnorna vid graven

2016-03-24 17.44.02I Mälarhöjdens kyrka finns ett litet påskbord. Det föreställer den öppna graven och tre kvinnor, som följt med Jesus från Galiléen. Nu har de kommit till graven för att lägga in kryddor, som de hade gjort i ordning. En av kvinnorna är klädd i botgörelsens röda mantel. Detta är Maria Magdalena. På avstånd står Petrus och tittar förvånat på den öppna graven.
Kvinnorna levde enligt den judiska traditionen. Detta innebar att det var kvinnorna, som ansvarade för att gravarna inte spred obehaglig lukt. Nu hade de lämnat härberget i gryningen för att stoppa in väldoftande kryddor i graven. De tre var enligt evangelisten Markus Maria Magdalena, Johanna och Maria, Jakobs moder. När de kom fram till graven såg de att stenen var bortvältrad och att kroppen var försvunnen. De blev fundersamma och frågade två män i skinande vita kläder vad som hänt. Då fick de veta att Jesus hade uppstått från de döda.

Det framgår av texten att många kvinnor hade uppskattat allt det Jesus hade sagt. De ville nu hedra honom genom att komma med kryddor till graven. Ingen hade väntat sig att detta skulle bli dramatiskt. När de såg vad som hänt rusade några av dem till lärljungarna och berättade vad de varit med om. Ingen trodde på dem. Nu gjorde Petrus något som var mycket ovanligt i den judiska traditionen. Han följde på avstånd med kvinnorna för att kontrollera graven.

Nu låter evangelierna läsarna få en snabb inblick i lärljungarnas värld. Den första som Jesus uppenbarar sig för är Maria Magdalena, en kvinna som han hade botat från en psykisk sjukdom. Efter detta hade hon följt med Jesus och ibland varit med när han träffade sina tolv lärjungar. Detta framgår av de handskrifter, som har återfunnits i grottor i södra Egypten.

Evangelierna skildrar hur Jesus efter uppståndelsen först sökte upp Maria Magdalena, som vid första ögonblicket inte kände igenom honom. Efter detta försvinner Maria Magdalena från kretsen av lärjungarna och ingen brydde sig om att skriva ner vad hon senare upplevde. Nu började den folkliga berättarkonsten och detta skrevs ner under medeltiden och blev en uppskattad helgonlegend. Jag har läst den i januarinumret av den italienska tidskriften Voyager.

2016-03-22 15.55.13

Vad som verkligen hände får vi inte veta. De kvinnor, som kommit med kryddor till din öppna graven vandrade, när Påsken var över, tillbaka hem till Galiléen. Maria Magdalena följde inte med dem utan valde att stanna kvar i Jerusalem. Här blev ingenting som hon hade tänkt sig. Lärjungarna nonchalerade henne och hon blev desperat. Att försöka komma ikapp de andra kvinnorna var omöjligt. Maria Magdalena valde en annan utväg. Hon gick till kusten och flydde från sitt land i en båt.

Legenden berättar inte hur lång tid resan tog utan bara att Maria Magdalena slutligen steg iland strax väster om Alperna. Här hittade hin en grotta och började leva ett eremitliv. Hon gjorde sig känd för att kunna bota sjuka och flera kvinnor sökte sig till hennes grotta. Troligen växte det upp en liten kristen församling i hennes grotta. Enligt den franska traditionen lämnade Maria Magdalena ofta sin grotta och vandrade till Marseille, där hon predikade och grundade en liten kristen församling.

Mycket talar för att Maria Magdalena avled när hon var ungefär 25 år gammal och att kvinnorna runt henne tog hand om kroppen och placerade den i en grotta i berget. När sedan kristendomen blivit mer accepterad fördes kroppen till kyrkan i Saint Maximin.

I början av medeltiden kände de kristna församlingarna många gånger hotade. Muslimerna gick segrande fram och på 1200-talet la de under sig hela nuvarande Spanien. Palestina var då redan ett muslimskt land och där kunde de kristna råka ut för förföljelser. Nu kunde det vara svårt för de kristna att åka på valfart till Jerusalem. En av anledningarna till detta skett var att de kristna hade glömt bort att göra bot. Nu fick botgörarkulten av Maria Magdalena ett uppsving. Den italienske konstnären Grotto di Bondone fascinerades av detta och skildrade i altartavlor hennes liv som båtflykting. De har sedan dess varit mycket uppskattade

Att försöka få klarhet i vem Maria Magdalena egentligen var är spännande. Flera författare, musiker och konstnärer har skildrat henne och alla har skapat en annorlunda kvinna, en kvinna med egna åsikter och som får ett annorlunda liv än som var vanligt i hennes tidsålder. Hon är allt från en prostituerad till en ansvarsfull och predikande och botfärdig kvinnlig lärjunge.

För att få klarhet vilken relation Maria Magdalena hade till Jesus brukar jag läsa kapitel 20 i evangelium enligt Johannes. Maria Magdalena stod vid den öppna graven och frågade en man i vita kläder var kroppen fanns. Hon ville ta hand om den, eftersom den var mycket värdefull för henne. När Jesus sa Maria förstod hon och kallade mannen i vitt för Mästare. Jesus svarade:

”Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min fader.
gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader,
till er fader , min Gud och er Gud.”

En tanke på “Maria Magdalenaoch kvinnorna vid graven

  1. Intressant att läsa legenden om Maria som båtflykting. Människors fantasi har inga gränser kan man i alla fall konstatera. Underbar tavla – kristendomen har betytt mycket för konsten genom tiderna.
    Kram från Ingrid

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s