Påskägg i Skärholmen

påskägg 2016

Då och då stöter jag på kvinnor, som tillhör den syriskt -ortodoxa kyrkan. Det händer att jag får höra hur deras dagliga liv har förändrats på grund av allt spektakel i Miljöpartiet. Någon berättade viskande att tidigare var svenskarna muslimskramare och nu har det blivit tvärtom. De kristna flyktingarna från Syrien har haft svårt att bli trodda när de beskriver övergrepp av olika slag. Nu har de flesta svenskar äntligen blivit medvetna om vad som pågår i länder, där slöjan är den vanligaste huvudbonaden.

Förändringens vindar har också blåst in i ICA i Skärholmen. På fredags eftermiddag strömmade folk ut och in i livsmedelshallen. Några seniorer gled runt med minsta tänkbara kundvagn. Jag bytte ett par ord med några av dem. De handlade om ensamhet framför TV-apparaten och kungens födelsedagsfirande. Ingen av dem hade lagt märke till berget av påskägg, som var uppställt mitt i hallen. Bredvid detta fanns ett anslag om vad som händer under den ortodoxa påsken.

Jag läste anslaget flera gånger och insåg att jag inte visste speciellt mycket om den ortodoxa kyrkan. Från ICA gick jag direkt till biblioteket och hittade två böcker om den ortodoxa kyrkan, som jag sedan sträckläste. På så sätt kunde jag leva mig in i en annan Långfredag än den jag har vuxit upp med.

Vid midnatt på Långfredagen förvandlas de ortodoxa kyrkorna till något som liknar ett antikt mysteriespel. I koret står en kista, som skall symbolisera döden. Jesus har nu stigit ner i dödsriket och runt huvudet har han en mörkblå mandelformad gloria. Här möter han Adam, Eva, Moses och profeterna från det Gamla Testamentet. Så inträffar midnatt och kyrkklockan slår tolv glädjefyllda slag. Långsamt bleknar det blå kring huvudet på Jesus och den långsamma uppstigningen till de levande börjar. Församlingen, som tålmodigt har väntat utanför kyrkan, skrider nu in och får tända ljus i händerna. De fladdrande ljusen skapar ett märkligt skimmer över kistan. Kristus är uppstånden, han finns om drygt två dagar mitt ibland oss och detta trots att vi inte ser honom.

Det är mycket inom kristendomen som har förändrats sedan den tid, när de kristna av apostlarna Paulus och Petrus i brev uppmanade de kristna att glida in i det romerska samhället och enligt romers sed acceptera att kvinnorna var underlägsna männen och att det var tillåtet att äga slavar. Då var det inte självklart att kvinnor skulle kunna få möjlighet lära sig att läsa och skriva.

Sankta Helena

Ibland upplever jag att ikonerna öppnar på glänt en port in till en okänd värjd. Jag äger en grekisk-ortodox helgonkalander från år 2002. De allra flesta bilderna är från olika kloster och kyrkor i Alaska, men här finns också bilder från Östeuropa. En av dessa är från ett museum i Kharkov i östra Ukraina. Ikonen målades år 1773 och skildrar hur lärda män och kvinnor samlades vid det ortodoxa korset. Kvinnorna visar stolt upp att de har bokrullar i händerna. Högst upp till höger, på korstes vänstra sida, står Sankta Helena, som blev kristen i slutet av 200-talet. Hon var mor till den östromerske kejsaren Konstantin den Store. Det var denne kejsare, som gjorde det lättare att vara kristen i det sönderfallande Romarriket.

I den syriskt-ortodoxa kyrkan spelar de brev som aposteln Petrus kanske större roll än det som aposteln Paulas skildrade i sina brev . Båda dessa apostlar mötte martyrdöden i Rom, men på helt olika sätt. Petrus korsfästes enligt traditionen med huvudet nedåt medan Paulus, som var romersk medborgare, avrättades med svärd. Kvar finns deras brev och i dessa finns mycket som är till tröst och glädje i vår sekulariserade och datoriserade värld.
”Människan är som gräset
och all hennes härlighet som blommorna i gräset.
Gräset vissnar och blommorna faller av
Men Herrens ord består i evighet.”
Petrus första brev kapitel 1

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s