Drömmen om Jerusalem

Drömmen om Jerusalem

År 597 före vår tideräknings början var katastrofens år för judarna i Jerusalem. Det var detta år som trupper från Babylon intog och plundrade Jerusalem, templet jämnades med markem och prästerna och överklassen fördes bort som fångar. En av dessa fångar var prästen Hesekiel.

Kapitel 16 i boken Hesekiel i Gamla Testamentet börjar med en kort skildring av Jerusalems första bebyggelse. Det var en plats där olika folkslag samlades för att på dess högsta topp tända offerbål till sina gudar. Det var också till detta berg som Abraham med tunga steg gick för att offra sin son Isak och det var här som Guds röst nådde Abraham. Gud tackade Abraham för att han varit villig att offra sin älskade son. Gud hade sett detta och i en av bergets buskar hade ett villebråd fastnat. Detta djur fick inta Isacs plats på offerbålet.

Hesekiel skildrade en praktfull stad där flera kulturer möttes. Det var staden där offerbålen ofta brann på den högsta höjden och den feta röken av ben och fett från eldarna behagade de olika gudarna. Några av alla dessa gudar krävde människooffer.

Jerusalem var enligt Hesekiel en vacker stad, som påminde om en smyckad brud. Hon glänste och glittrade av guld, silver och ädla stenar. Nu i Babylon lät Israels Gud genom prästen Hesekiel framföra ett hotfullt budskap. Jerusalem var hans brud, det var kvinnan som ägde naturlig skönhet och gift sig till en förmögenhet. Men efter äktenskapets ingående bar sig staden, Guds hustru, åt som en sköka och bjöd ut sig till främlingar och deras gudar. Hon sökte älskare överallt och brydde sig inte om att ta betalt för sina tjänster. Nu hade straffet kommit, hon fanns inte mer och templet på den höjd där Abraham en gång tände sitt offerbål var rivet och berget låg öde och tomt. Vindar från öknen svepte bort jorden och dränkte tempelgrunden i sand. Vad skulle det bli av Guds stad, Guds Jerusalem?

Israels Gud hade inte för avsikt att överge sin stad. Men om staden med Guds hjälp skulle resa sig ur aska och förnedring, måste alla skärpa sig och leva efter Guds lagar. Jerusalem hade syndat och skulle aldrig mer bli den förnämsta av Guds städer. Hon var kvinnan som måste underordna sig sina systrar och döttrar, hon var kvinnan som måste sona de missgärningar hon tidigare hade gjort.

Många av judarna i Babylon drömde om att få återvända till sin stad och få se templet resa sig på berget och låta offereldens feta rök stiga upp mot himlen. De flesta av alla som hade förts bort fick aldrig ser Jerusalem mer. Det dröjde femtio år innan förhållandena i Babylon ändrades och judarna fick återvände till sin stad. Då var det en ny generation, en generation som aldrig sett Jerusalems tempel utan bara hört staden beskrivas av sina föräldrar. Jerusalem var staden i deras drömmar.

Gud skulle nu skapa ett nytt Jerusalem, en helgedom på toppen av berget. Den feta offerröken skulle ännu en gång få ringla upp mot skyn och bli en njutning för Israels Gud. Detta lyckades och det nya templet stod kvar till år 60 ef. Kr. Detta år kom romerska trupper och ödelade staden, templet plundrades på sina skatter och de fängslade judarna och de dyrbara tempelskatterna fördes i ett segertåg genom Roms gator. Israels herdar lyckades fly med sina djur västerut genom Egypten för att till slut slå sig ner i dagens Libyen. Här kom de genast i konflikt med de beduinstammar, som i många år låtit sina får och getter beta kring oaserna. Denna olösliga konflikt om vatten har levt vidare in i våra dagar och det är först nu med den arabiska våren som den kanske kan få sin lösning.

Det jäste bland Jerusalems judiska befolkning efter det att romarna plundrat deras tempel. Några mer offerbål vågade ingen tända på Tempelberget. Judarna ansåg att romarna behandlade dem mycket illa och år 130 ef. Kr. gjorde de revolt. Deras uppror slogs ner och de kvarvarande judarna fördrevs från sin egen stad och fick inte ens vistas i närheten av stadsmurarna. Drygt 150 år senare fick de tillstånd att en gång om året komma in för en kort andaktsstund intill resterna av tempelmuren, som nu kallades för Klagomuren.

På 600-talet invaderade muslimer Israel och de var intresserade av det öde Tempelberget. Enligt deras tradition var berget en helig plats. Hit upp traskade på sin ålders höst profeten Mohammed för att använda Tempelberget som startplatta för sin himmelsfärd. För att påminna alla om detta byggdes den åttkantiga Al-Aqsamoskén. Vid bygget sparades det inte på slantarna och den runda kupolen täcktes med bladguld.

Tiderna förändrads och de gamla konflikterna mellan muslimer och judar verkade försvinna. När det på 1800-talet blev tillåtet för Europas judar att flytta till Israel, blev det vanligt med långa och högljudda gudstjänster intill Klagomuren. De muslimska grannarna klagade över oväsendet och ville ha förbud för sång och musik. De gamla Konflikterna mellan judar och muslimer blossade upp. Det gällde inte bara vad som fick ske vid Klagomuren utan också vem som hade rätt till Tempelberget. Var det judar, muslimer eller de kristna?

För hundra år sedan började historiker att ifrågasätta om det verkligen gick att använda Gamla Testamentet som en tillförlitlig historiebok. Några av dessa män studerade Hesekiel ingående. Jerusalem och Templet hade enligt dessa historiker ett orealistiskt sagoskimmer över sig. Någon ställde frågan om Jerusalems tempel hade funnits i verkligheten eller om templet i den skimrande staden bara var en hägring och en dröm. Flera muslimer läste om dessa tankegångar och snart började de mest stridbara inom Islam ifrågasätta Bibelns och romarnas skildringar av Jerusalems tempel. Dessa tankar är idag levande i Jerusalem och är en av anledningarna till konflikterna i Israel.

Jag skulle vilja träffa Omar Mustafa och fråga honom om vad han tror om Jerusalems tempel. Är denna kända byggnad bara en hägring och en judisk dröm?

Bilden föreställer Damaskusporten i Jerusalem och jag hr hämtat den från TripAdviser

One thought on “Drömmen om Jerusalem

  1. Tack Carin för en intressant o aktuell blogg. Visste inte att templet ifrågasattes. Det är allmänbildande att läsa Dig. Kram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s