i begynnelsen . . .

i begynnelsen . . .

Idag skall temat i våra kyrkor vara Skapelsen. Hur vår jord har skapats och varför livet blev som det blev är en fråga som människorna har funderat över i tusentals år. Bibelns båda skapelseberättelser kom till i ett ökenliknande landskap nära Medelhavet. Här levde olika nomadstammar, som flyttade tillsammans med sina djur från betesmark till betesmark. För dem var drömmen att bo i en trädgård med riklig föda och att slippa riva sina tält för att flytta från betesmark till betesmark.
Nomadstammarnas män kunde inte läsa. När vädret tillät samlades de och någon, som kunde skapelseberättelsen och folkets lagar utantill, deklamerade detta för sina kamrater. Vad dessa berättare sa och hur budskapet framfördes vet vi inte. Man kan konstatera att det uppstod flera varianter av samma historia och att lagbestämmelserna tolkades olika från stam till stam.

I den första skapelseberättelsen är det enligt den hebreiska Bibeln Elohim, som skapade jorden. Elohim var guden, som idag skulle pluggat teoretisk fysik. Han skådade ner i havsdjupen, lät sin andedräkt storma fram över vattnet och skapade på så sätt himlavalvet och lät vattnet rinna undan så att land växte upp ur havsbottnen. Han studerade mörkret och skapade ljust och lät ljus och mörker strömma fram i regelbundna vågor över jorden. När detta var gjort blickade ner över sitt verk och fann att det var gott.

I nästa kapitel i Bibeln framträder Jahve, som var en helt annan typ av Gud, en Gud som idag skulle studerat biologi. Han byggde upp Edens lustgård och blåste liv i marken så att frön grodde och marken blev grön. Här planterade han två träd, Kunskapens Träd och Livets Träd. I detta paradis skulle han själv vilja bo, men detta var omöjligt för en gud. Nu skapade Jahve Adam, som var en förminskad kopia av honom själv. När Jahve senare upptäckte att Adam hade tråkigt sövde han ner honom och skar ut ett revben. Ur dessa stamceller föddes Eva, som blev Adams hustru. Jahve lät Adam och Eva förstå att de måste finna sig i de gudomliga lagar, som gällde i Edens Lustgård. En av dessa var att de inte fick smaka på frukter från Kunskapens träd.

Eva var en vetgirig kvinna, som började samtala med olika djur och av ett av dem fick hon tipset att smaka på frukten från Kunskapens träd. Frukten var god och hon ropade på Adam att han måste komma och smaka. Detta var något hon inte skulle ha gjort. Jahve kom dundrande med en trave med kläder av skinn. När paret klätt på sig körde Jahve ut dem ur lustgården och skrek åt dem att de genom sin nyfikenhet hade gjort så att synden kom till hans skapelse. Denna synd skulle gå i arv från släkte till släkte och som straff för Evas vetgirighet skulle kvinnorna i all framtid med smärta föda sina barn. Arvsynden var Evas fel och den kunde aldrig försonas. Jahves avskedstal till Adam kan tolkas som en skildring över hur svårt livet var för en man i en grupp nomader i ett ökenliknande landskap. I denna miljö klarade sig inte männen utan sina kvinnor, som svarade för all markservice och som inte kände till männens värld ute i ödemarken tillsammans med djuren. En kvinnas pockande önskemål kunde leda till katastrof för djuren och om de flyttade åt det håll hustrun föreslog, kunde de mötas av en sandstorm. Jahv
”Du som lyssnade till din hustru
Och åt av trädet jag förbjöd dig att äta av
Förbannad skall marken vara för din skull.
Med möda skall du hämta din näring från den så länge du lever
Törne och tistel skall den ge dig
Du skall äta av växterna på marken
Du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett.”

Efter det att romarna år 60 invaderat Israel, rivit Jerusalems tempel och fört bort stora delar av folket som fångar till Rom, växte ett behov fram av att skapa en enhetlig religion, ge folket en lagbok och skildra folkets historia. På så sätt kom de fem Moseböckerna till och ur dessa läste rabbinen varje sabbat högt för alla som kom. Moseböckerna var skrivna på hebreiska och dessa översattes senare till grekiska. Bilden av den obarmhärtige och kunskapsfientlige Jahve och den vetgiriga Eva spreds nu av kristna förkunnare. Kvinnan var fast i ett könsrollstänkande. Det är först under 1900-talet som berättelsen om Edens Lustbård började diskuteras och berättelsen ströks så småningom ur skolböckerna.

Det finns en fortsättning på historier om Edens Lustgård. Författare till detta är profeten Jesaja, som hade varit med om när Israel invaderades och skövlades samt att stora delar av folket fördes bort som fångar till Babylon. Jesaja var ingen drömmare utan skildrade vad som hade hänt. Han knöt också an till en gammal skapelsemyt om att Adam hade en kvinnan Lilith vid sin sida innan Eva blev till. Lilith blev levande inom judendomen på 600-talet, en tid när judarna började bygga upp en litteratur vid sidan av Gamla Testamentet. Lilith var en färgstark kvinna med vingar och fötter som en fågel. Hon kunde flyga och berättade för Adam hur det såg ut utanför muren mellan Edens Lustgård och vildmarken. Lilith hade svårt att hitta någon plats att slå sig ner på och hon blev känd för märkliga kärlekshistorier. Hennes barn hade svårt att hitta en plats i tillvaron, de flyttade ut i öknen där de blev demoner och gastar.
Jesajas ord om det ödelagda paradiset påminner om de skildringar jag nu läser om Syrien. Här ligger städer öde och människorna lämnar landet. Naturen tränger fram med oanad styrka och hit kan olyckliga kvinnor fly och gömma sig i ruinerna.

”I palatsen växer törne
Tistlar och snår fyller borgarna
Där stryker schakaler omkring
Där har ormar sina bon.
De blir ett tillhåll för ökendjur och hyenor
En plats där gastar möts
Där håller också Lilith till
Och finner en plats att vila.
Där bygger skriktrastar bon och lägger ägg
Ruvar och kläcker sina ungar
Där samlas också glador i stora flockar.
Jesaja kapitel 34

Bilden på Elohim har jag hittat på nätet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s