Maria Magdalena

Maria Magdalena

Nu i sommar har jag läst två böcker om Dödahavsrullarna och har genom detta fått en ny känsla för Bibeln som världslitteratur och hur konfliktfylld Mellanöstern var under det första århundradet av vår tideräkning. Länderna var då ockuperade av världsmakten Rom, som styrde länderna med hjälp av lydkonungar och ståthållare. I detta kaos uppstod flera proteströrelser, en av dem var Qumranrörelsen, vars medlemmar bodde i grottor vid Döda Havet, och en annan var Jesusrörelsen.

Vi vet idag ganska mycket om Qumranrörelsen, eftersom det var i deras grottor fynden av Dödahavsrullarna gjordes i slutet av 1940-talet. Oenigheten om tolkningen av innehållet i dessa gamla rullar har varit stor och fortfarande vet forskarna inte riktigt hur allt material skall tolkas. Det har växt fram en bild av en sluten grupp med tydliga regler, varav de flesta finns med i Moseböckerna. Helt nytt var att rörelsen accepterade kvinnliga ledare, som hade till uppgift att ansvara för kvinnornas hälsovård, barnafödande och som också hade rätt att tolka de gamla bibeltexterna. När jag läste detta kom jag att tänka på Maria från Magdala, som snart kom att kallas Maria Magdalena.

Maria Magdalena var besatt sju demoner och dessa plågade henne. En dag stötte hon samman med Jesus och tack vare Jesus blev hon kvitt sina plågor. Efter detta hörde hon till den lilla grupp kvinnor, som följde med Jesus på hans vandringar. Teologer har under många diskuterat vad som menas med att vara besatt av demoner. Jag har en egen och högst personlig tolkning. Det var arvsynden som plågade Maria Magdalena. Själv har jag på nära håll upplevt hur kvinnliga anförvanter legat på golvet och skrikit av fasa för att de inte kunde få någon frid i själen på grund av tanken på att de var födda i synd och att deras barn hade ärvt detta gissel.

Maria Magdalena brukar skildras som skökan, som Jesus tog hand om och som sedan följde med honom till Jerusalem och som var med den dag han korsfästes. I de olika evangelierna skildras hon som en omtänksam kvinna och här finns inget av den sköka, som kristna förkunnare målade upp under medeltiden. Bilderna från denna epok av Maria Magdalena föreställer en ung flicka med tjockt och knälångt hår, som hon har draperat som en tät slöja runt sin nakna kropp. I den kristna manliga världen blev hon den kvinna, som gjorde det kristna budskapet lätt att förstå för alla pigor, som arbetade och slet i hamnar och i gruvor. Flera nya kyrkor fick bära hennes namn och en av dessa ligger på Södermalm i Stockholm.

År 1955 trycktes en översättning av en bokrulle, som i slutet av 1800-talet hittades i Egypten. Dokumentet finns inte i sin helhet bevarat och kallas för evangelium enligt Maria Magdalena. Huvudpersonen är Maria Magdalena och här skildras hon som den lärjunge Jesus älskade mest. För denna kvinnliga lärjunge hade han visat en väg till Guds rike, en väg som de andra lärjungarna inte fick höra talas om. Detta retade Petrus som öppet visade sin avundsjuka mot Maria Magdalena.

Min tolkning är att när Jesus talade om att instifta ett nytt förbund med Gud och att låta sig korsfästas för att befria mänskligheten från synd och skuld, vände han sig direkt till Maria Magdalena. Han var Messias, inte den krigsledare som i Dödahavsrullarna kallas för Messias, utan den Messias som hade tagit upp kampen mot arvssynden och besegrat denna demon. Dessa tankar hittar vi idag i mässan i våra kyrkor.

Flera kulturarbetare har skildrat samvaron mellan Jesus och Maria Magdalena och på olika sätt. Själv vill jag se Jesus och Maria Magdalena en vårdag vandra på en betesäng på Golanhöjderna och där njuta av ett granatäpple. Denna fukt beskrivs på flera ställen i Gamla Testamenten som ett tecken på Guds nåd och välsignelse. Granatäpple är också den frukt, som skildrar en ung flickas ansikte under hennes slöja. I mina tankar sitter Jesus och Maria Magdalena bredvid varandra och tillsammans deklamerar de det andra kapitlet av Höga Visan. Detta är ord, som borde gälla i dagens Mellanöstern.

”Låt oss gå upp till Herrens berg
Till Jakobs Guds tempel
Gud skall lära oss sina vägar
Hans stigar vill vi följa
Ty från Sion skall lag förkunnas
Från Jerusalem Herrens ord
Han skall döma mellan folken
Skipa rätt bland alla folkslag
De skall smida om sina svärd till plogbillar
Och sina spjut till vingårdsknivar
Folk skall inte lyfta svärd mot varandra
Och aldrig mer övas för krig
Kom alla av Jakobs ätt
Låt oss vandra i Herrens ljus!”

Bilden är från Maria Magdalena på Södermalm. Jag utgår från att kvinnan föreställer Maria Magdalena som förkunnare för mycket unga flickor.

En tanke på “Maria Magdalena

  1. Du är duktig Du som läser så nyttig litteratur. Så blir det intressanta o bra bloggar också. Tack för ännu en! Kram!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s