I Årstafruns fotspår – Stora Fägelsången

I Årstafruns fotspår - Stora Fägelsången

Årstafrun var mycket mån om att följa med sin tid. Allt, som var på modet, försökte hon att skaffa sig. Dit hörde att på ett vitt tyg trycka ett mönster i blått. En vårdag år 1815 for hon till kattuntryckeriet i 1700-talsgården Stora Fågelsången för att lämna in sitt hemvävda linnetyg och få ett mönster tryckt på det. Hur detta tyg skulle användas framgår inte av dagboken.

Stora Fågelsången måste ha varit en spännande upplevelse för Årstafrun. Ungefär 30 år tidigare hade en av Carl Mikaels Bellmans systrar bott i en av flyglarna på gården. Hon var gift med gårdens bokhållare, som verkligen hade bekymmer med att få gårdens inkomster och utgifter att gå ihop. Gårdens ägare var då stadsstenhuggaren John E. Blom, som under Gustav III´s tid hade arbetat med stengrunderna i Haga. Hans hammarslag blir vi påminda om varje gång vi sjunger ”Fjäril vingad syns på Haga”. Stadsstenhuggaren hade köpt området kring de västra delarna av sjön Trekanten och hade hoppats på att kunna dryga ut kassan genom att bli mjölkbonde. Detta blev en misslyckad affär, eftersom området mest bestod av kala och branta berg. Här var betet var, korna hade svårt att hitta föda och de riskerade ständigt att halka ner i sjön Trekanten. Blommens berg blev snart känt som en obrukbar ödemark i Brännkyrka socken. Stadsstenhuggaren hade mycket svårt att hitta någon som var villig att köpa gården. Till slut upptäckte han år 1881 en köpare. Det var den tyske juden David Hirsch, som tänkte använda flyglarna för ett kattungstryckeri. David Hirsch hade i likhet ned andra judiska tryckare specialiserat sig på att trycka blå mönster på hemvävda tyger.

Årstafrun hade inga betänkligheter att köpa varor hos judiska köpmän eller hantverkare. År 1782 hade Sveriges Riksdag beslutat att judar fick lov att bosätta sig i Stockholm, Göteborg och Norrköping. De fick anlägga fabriker och arbeta med hantverk, som inte var reglerat av skråväsendet. De hade rätt att bygga synagogor. De fick inte bli svenska medborgare, de fick enbart gifta sig med andra judar och de skulle leva efter de svenska lagarna och också efter den svenska kyrkolagen. I kyrkolagen fanns en paragraf om husförhör och mantalsskrivning. Någon gång under vinterhalvåret skulle församlingens präst besöka varje hushåll, skriva upp vilka som bodde där och också kontrollera att alla kunde läsa. Det tillhörde ansvarig för hushållet att se till att alla fick möjlighet att lära sig läsa. Den husägare, som slarvade med detta, riskerade att få böta till fattigkassan. Allt detta antecknades i husförhörslängden. När jag för flera år sedan läste igenom husförhörslängden för Brännkyrka socken slog det mig att på Stora Fågelsången kunde så gott som alla läsa, medan drängar och pigor på traktens andra gårdar hade mycket dåliga läskunskaper. Det hörde till ovanligheten att prästen dömde ut böter. Detta berodde på att prästen var rädd för att ägaren skulle bli ursinnig på honom och ge någon av drängarna order om att slå den försvarslöse kyrkomannen i huvudet med en knölpåk.

Den dag Årstafrun kom till Stora Fågelsången hade David Hirsch varit död i ett år och sonen David Isaak hade tagit över rörelsen. Den firma han ärvt hade inte lika lätt att få kunder som under faderns tid. Svågern, Heyman Schück, drev sedan flera år tillbaka ett framgångsrikt och konkurerande företag. Heyman Schück var en ledarebegåvning. Redan efter ett par år i branschen blev han den tongivande bland de fabrikörer, som sysslade med textilindustri. Året innan Årstafrun besökte kattunstryckeriet i Stora Fågelsången hade Heyman Schück sökt svenskt medborgarskap och fått detta beviljat.

Årstafrun kom till Stora Fågelsången och David Isaak ställde upp och demonstrerade varje detalj i sin fabrik. Årstafrun hade med sig en kaffekorg, i vilken det också fanns brännvin. Hon bjöd familjen Hirsch på detta och till familjen räknades också den anställda mor Maja Vesterlund. Mor Maja hade tidigare varit anställd på Årsta och gjort sig känd för att gärna gå till skriftermål med tillhörande nattvard i Brännkyrka kyrka. Med vid kaffebordet satt barnen i familjen och Årstafrun anade nog inte att ett av dessa barn skulle bli Sveriges första musikförläggare och en av de andra pojkarna skulle bli en framgångsrik byggmästare. Om Årstafrun hade kunnat se in i framtiden, skulle hon ha glatt sig åt att en flicka i släkten Hirsch på 1800-talet gifte sig med redaktör Erik Westberg och att hon fick sonen Per Westberg, som blev en framgångsrik författare och är nu medlem av Svenska Akademien.

Ett par dagar senare fick Årstafrun veta att juden Hirsch vid Stora Fågelsången hade avskedat sin personal. Hon blev skräckslagen och for genast till Stora Fågelsången och för att hämta sitt tyg. Mor Maja Vesterlund var olycklig och visste inte vart hon skulle ta vägen. Årstafrun bad henne samla ihop sina tillhörigheter och lovade mor Maja att hon tillfälligt skulle få bo på Årsta.

Varken stadsstenhuggare John Blom eller Årstafrun skulle känna igen sig om de idag kom till sjön Trekanten. På bergen har det vuxit upp träd och en av branterna syns fortfarande spår av den utförsåkningsbacke, Blommensbergsbacken, som fanns här på 1970-talet. Myndigheterna tvingades att stänga backen och montera ner liften, eftersom backen var för brant för att passa för utförsåkning. Varje vinter inträffade flera mycket svåra olyckshändelser. Idag finns en upptrampad stig i backen och den användes som träningsbana för de löpare, som satsar på Midnattsloppet.

Stora Fågelsången är ombyggd och här finns flera bostadsrättslägenheter. Den lilla park, som kom till under stadsstenhuggaren Bloms tid är nu förvandlad till ett koloniområde. Sjön Trekanten har restaurerats och är nu en trevlig badsjö.

2 thoughts on “I Årstafruns fotspår – Stora Fägelsången

  1. Synnerligen intressant. Det där med Per Westerberg kom som en överrakning. Jag gillar så välgjorda bloggar! Kram!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s