På tredje dagen uppstånden från de döda

På tredje dagen uppstånden från de döda

I vår trosbekännelse finns flera exempel på underverk. Ett av dessa är att Jesus uppstod från de döda och att han sedan som en skugga gled fram och träffade olika lärjungar och Maria Magdalena. Kan man tro på detta under? Finns det en naturlig förklaring?

Lena Einhorn har i boken ”Vad hände på vägen till Damaskus?” försökt att förklara att det kam finnas en naturlig förklaring till uppståndelsen. Hon hänvisar i boken såväl till romerska källor som till Johannesevangeliet. Det förekom att romarna använde korsfästning som bestraffningsmedel. Innan den uppspikade hann avlida, plockades han ner från korset och fick sina sår omskötta av en läkekunnig person. De medel, som användes för att läka såren, var aloe och myrra. Den man eller kvinna, som bestraffats på detta sätt, hade resten av liver svårt att gå.

I Johannesevangeliet, kapitel 19 och 20, finns det utförliga skildringar av vad som hände när Jesus korsfästes, hur han togs ner från korset och lades i en gravgrotta och till sist hur han visade sig för Maria Magdalena och några av lärjungarna. Detta är texter, som är både kusligt skrämmande och också fyllda med underverkets glädje. Lena Einhorn är läkare och läser dessa kapitel som om det vore en patientjournal. Hon konstaterar i boken att Jesus inte var död när han togs ner från korset av Josef från Arimataia, som i smyg varit lärjunge till Jesus. Josef hade sökt upp Pontius Pilatus och begärt att få ta hand om och gravsätta den döde Jesus. Platsen skulle bli i en nyöppnad gravgrotta i berget. I detta arbete fick han sällskap av Nikodemus, som en natt sökt upp Jesus i smyg. De strödde 30 kilo av en blandning med aloe och myrra i såren, lindade dem och lade försiktigt ner Jesus i grottan. Lena Einhorns tolkning av dessa rader är att Jesus inte var död utan att gravgrottan nu skulle användas som en sjuksal.

Lena Einhorn målar i boken upp ett annat slag av underverk än vi är vana vid. Två bipersoner i historien om Jesus tar hand om kroppen och ser till att Jesus senare kan stappla sig fram. I gryningen eller skymningen träffar han sina lärjungar och Maria Magdalena. Han hade genom att låta sig spikas upp på korset gjort det ofattbara, han hade tagit på sig arvsynden sedan Evas dagar i paradiset och han hade försonat människorna med Gud. En sådan man var värd att få leva.

Trosbekännelsen fortsätter att berätta om att Jesus i likhet med profeten Esaias far upp mot himmelriket. Här får han sitta bredvid Gud Fader och vid uppståndelsens dag döma levade och döda.

Den uppståndne Jesus kan visa sig idag för sökande människor. Skalden Ylva Eggehorn brukar berätta att hon en kväll mötte honom i en nästan folktom vagn i Stockholms tunnelbana. Jag har också träffat kvinnor, som har mött och samtalat med Jesus. Uppståndelsen är en självklarhet i kristendomen och detta gäller oavsett om man accepterar Lena Einhorns teorier eller inte.

Vi har alla en bild av den uppståndne Kristus inom mig. För mig är det Bertel Thorvaldsens staty från år 1828. Originalet finns i Vor Frue Kirke i Köpenhamn och den har kopierats otroligt många gånger. Bilden på statyn har jag hittat på nätet.
Nu känner jag att jag inte har mycket att ge när det gäller vår trosbekännelse. Jag hoppas att mina okända läsare har uppskattat mina tanker. Kyrkoåret lider mot sitt slut och julen tar redan tag i oss i form av för tidig julskyltning i några stora gallerior. Varför all denna köphysteri? Var finns julen bland tindrande stjärnor, julgranar av plast och onödigt prål? Därför går mina tankar om kristendomen nu in i helt andra banor.

Nu önskar jag mina läsare en trevlig fortsättning på helgen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s