Heliga Birgittas besök i klostret i Farfa

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I mina tankar är jag ofta tillbaka till mitt besök i Italien den sista veckan av julhelgen. Som turist i detta land är jag privilegierad. Min son Mats och hans hustru Birgitta bor i en liten by högt uppe i Apenninerna. När jag kommer gör de allt för att jag skall få komma till platser, som sällan besöks av svenskar. En av dessa är klostret Farfa nordost om Rom. Innan jag gick in i den gotiska klosterkyrkan stannade jag på klostergården och njöt av stillheten. För 600 år sedan hade det varit förbjudet för en kvinna att vistas här.

 

Klostret Farfa är idag statlig egendom och har en lång och spännande historia. Det stängdes i slutet av 1700-talet och då blev klostret statlig egendom. År 1921 skedde en ändring. Den katolska kyrkan fick tillbaka delar av sin egendom och den nya tidens munkar flyttade in. Idag bor det fyra munkar i klostret och här har ett andligt och ekumeniskt centrum växt upp.

 

Klostrets storhetstid sammanfaller med den nordiska vikingatiden. Då skrevs regler för hur klostret skulle organiseras och hur den donerade jorden skulle skötas. Själva klostret var bara till för män och för att hindra kvinnor att komma in byggdes en hög mur runt klostret. Utanför muren ordandes varje vecka marknader, där jordbrukarna sålde det de odlat och tillverkat av jordbruksprodukter.

 

Klostrets förmögenhet och jordegendomar växte och i mitten av 1300-var det en av Italiens mest inflytelserika jordägare. Klostrets abbot överlät klostrets både andliga och ekonomiska ansvar till underlydande. Han njöt av sin rikedom och levde som en förmögen adelsman. Den stora förändringen i hans liv skedde på 1350-talet. Det var när Brigitta från Sverige kom till Rom

 

Birgitta var vid denna tid känd för sina uppenbarelser. I Rom hade hon mötts med stor respekt och fått bo i olika palats. En dag fick hon en uppenbarelse. Jesus kom till henne och uppmuntrade henne att göra en pilgrimsresa till klostret i Farfa. Där fanns det ett ledigt rum åt henne.

 

När folket i Rom hörde att Birgitta skulle göra en pilgrimsresa till Farfa var det flera som vilje följa med. Alla väntade sig något extra. När de kom fram till klostret möttes de av en vresig portvakt, som upplyste gruppen om att kvinnor var förbjudna att komma in i klostret. Det enda sovplats han kunde erbjuda Birgitta av en liten brits i stallet.

 

På kvällen mötte Birgitta Jesus i en uppenbarelse. Hon fick en ganska skarp tillsägelse att vara nöjd med den bädd hon fått. Hon skulle tänka på fornkyrkans helgon, som hade levt i fuktiga bergshålor och utan varma kläder att skyla sig med. Senare i en uppenbarelse samtalade hon med den Helige Benedictus. Klostret i Farfa tillhörde den klosterorden han skapat. Vad Benedictus sa till Birgitta framgår inte av handlingarna.

 

Birgitta hade fått veta hur abboten levde. Nu skrev hon ner sin straffpredikan över honom och här står bland annat:

”Farfas abbot är straffvärd för det första för att hans hjärta, där Gud skulle vila, är i skökors bröst. För det andra att han har lämnat det lilla, som han ägde, och nu eftertrår han det stora. För det tredje för att Gud skapade hans själ skön som än ängel . Nu är han en ängel, som genom sitt övermod avfallit från Gud.”

 

År 1373 avled den svenska Birgitta i Rom och hon fick aldrig uppleva hur påven år 1389 gjorde sitt yttersta för att reda upp oredan i klostret i Farfa. Han tillsatte en kommanditabbot med uppgift att se till att klostrets ekonomi sköttes utan anmärkningar. Nu blev förutsättningarna helt annorlunda. Klostret gick över från en medeltida administration till ett jordbruksföretag med moderna principer. Marknaden växte och folk strömmade till Farfa för att handla. Pengarna, som flöt in, användes för att bygga en ny gotisk kyrka med höga valv och vackra målningar i taket.

 

Klostrets storhetstid varande fram till 1700-talet. Då infördes nya regler, vilket innebar att munkarna skulle leva isolerade från affärsverksamheten. Inga nya impulser sipprade in i klostret och Farfa förlorade mycket av sin både andliga och ekonomiska betydelse. Dödsstöten för klostret kom efter den franska revolutionen. Marknaden stängdes och Klostret blev statlig egendom. När detta hände var Birgitta död sedan långe och hon hade blivit helgonförklarad. Hennes uppenbarelser hade tryckts och tillhörde världslitteraturen

 

Det är ikväll drygt en vecka sedan jag vandrade runt bland husen i klostret i Farfa. Här är minnet av den Heliga Birgitta levande och i den lilla bokhandeln kan man köpa böcker på italienska om hennes liv och med korta utdrag ur hennes uppenbarelser. Det är många italienskor som köper boken och läser den med intresse.

 

Idag i Mälarhöjdens kyrka insåg jag att den Heliga Birgitta är levande i den svenska kyrkan även om vi inte tänker på det. Vi fick under högmässan låna ett tillägg till den svenska psalmboken. Vi sjöng psalm 919 med text av den pensionerade biskopen Jonas Jonson. Just så här skulle den Heliga Birgitta kunnat uttrycka sig när hon förmanade alla att i anspråkslöshet söka Gud

”Väns mot källan, dold i djupen

varje kvinna, varje man

skulle åter spegla ljuset

vara avbild liksom han”

 

Den senmedeltida bilden på hur det gick till när den Heliga Birgitta skrev ner sina uppenbarelser har jag hittat på nätet.

375px-Birgitta_mottager_en_uppenbarelse,_Nordisk_familjebok[1]

En tanke på “Heliga Birgittas besök i klostret i Farfa

  1. I have noticed you don’t monetize your website, don’t waste your
    traffic, you can earn extra bucks every month
    because you’ve got high quality content. If you want to
    know how to make extra bucks, search for: Boorfe’s tips best
    adsense alternative

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s