En konstnär på Långholmens fängelse

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Denna morgon i ett ljumt duggregn stod jag och tittade utifrån på Långholmens stora fängelse, som under 1920-talet hade 500 celler. Överst och med gallerförsedda fönster satt här i maj månad år 1926 en konstnär fången. Det var Isaac Grünewald, som efter en segdragen juridisk process dömts till en månads fängelse. Anledningen var att han två år tidigare råkat i slagsmål med en järnvägskonduktör i Bohus.

Idag har vi svårt att inse de mörkhåriga judarnas livssituation under 1920-talet. Det var rasbiologins gyllene årtionde, en tid när de blonda och blåögda hyllades och de ansågs vara bärare av landets framtid. Isaac Grünewald var son till en polsk judisk gårdfarihandlare och hade studerat konst i Paris. Han målade annorlunda och hans tavlor och fresker kunde explodera i starka och klara färger. Hans konst beundrades av många och föraktades av ännu fler. Han var juden, som enbart tänkte på pengar och inflytande, han visste ingenting om den svenska kulturen och skulle dra vårt land in i kulturskymning.

Bråket startade en kylig kväll år 1924 på järnvägsstationen Bohus utanför Kungälv. Denna vår önskade Göteborg med pompa och ståt visa att det var 300 år sedan stadens grundlades. Detta skulle bland annat firas med en stor nordisk konstutställning. Ett par dagar efter det högtidliga öppnandet ordnade en stor grupp konstnärer en fest i Kungälv. De kände feststämning och alla var glada och uppsluppna. Problemen började när de skulle åka tåg tillbaka i Göteborg. De skrattade glatt på järnvägsstationen och en kvinnlig medresenär kände sig störd och ropade att någon från personalen skulle komma och ta hand om det stojande och lindrigt nyktra gänget. Hon hade lagt märke till den enligt hennes åsikt raglande Isaac Grünewald, som var uppseendeväckande klädd i en lysande blå ytterrock och hade slokhatt på huvudet. Konduktören kom precis när Isaac Grünevalds hustru skulle kliva på tåget. Konduktören kände stark avsmak mot hustrun, som då var en erkänd konstnärinna och använde sitt flicknamn Sigrid Hjertén. Han slog henne så hårt i ansiktet att hon fick ett blått öga och slängde sedan ner henne på perrongen. Då ingrep Isaac Grünewald och slog konduktören i ansiktet så att han också fick ett blått öga. Ansvarig för stationen kom ut och paret Grünewald och en god vän till dem fick sitta i en tillfällig arrestlokal i stationshuset tills en polis kunde komma och förhöra dem. Nu stod ord mot ord. Isaac Grünewald hävdade att han inte druckit sig full under festen, men att han blivit upprörd över att se sin älskade hustru misshandlas av konduktören. Han hade bara uppfört sig som en riktig gentleman och försvarat sin hustru.

Konduktören skrev en rapport om händelsen och en antisemitisk veckotidning skrev en historia om hur en berömd judisk konstnär i berusat tillstånd misshandlat en järnvägstjänsteman. Efter detta började de stora tidningarna skriva om händelsen och Isaac Grünewald skildrades som en berusad och aggressiv jude. I den följande rättegången medgav Isaac Grünewald att han hade försvarat sin hustru och påpekade samtidigt att han inte varit berusad. Domen blev en månads fängelse och den överklagades först till hovrätten och sedan till högsta domstolen. Domen stod fast. Den kände konstnären hade i berusat tillstånd misshandlat en järnvägstjänsteman.

Isaac Grünewald blev en privilegierad fånge. Han fick ta med sig sitt staffli, sin konstnärsutrustning, sin röda morgonrock och några av sina böcker. Han fick också lov att ta emot de blommor, som hustrun och goda vänner skickade till honom. Under hela fängelsetiden skildrade han i skisser och målningar livet i cellen och gjorde också flera självporträtt.

Alla fångar hade rätt att få vara utomhus i små rastgårdar 30 minuter varje dag. Dessa hade höga murar och fångarna hade få möjligheter att prata med varandra. Isaac Grünewald blev en skötsam fånge, som efter halva tiden fick vara utomhus längre en den fastställda tiden. Han njöt av denna möjlighet. Livet i cellen var trist och han kunde sitta länge vid fönstret och pyssla med de rosor han fått

År 1925 fick vårt land en ny fängelsestadga. Varje centralfängelse måste han en heltidsanställd präst, som bland annat skulle besöka samtliga fångar regelbundet, ansvara för att de fick något att syssla med, hålla gudstjänster och repetera det de lärt sig i de två sista klasserna i den sexåriga folkskolan. Varje fängelse måste ha ett bibliotek för fångarna och detta ansvarade prästen för.

Vi vet inte om hur ofta fängelseprästen samtalade med Isaac Grünewald och inte heller vad de pratade om. Prästen var ansvarig för fångarnas sysselsättning och jag anar mig till att han hade tillstyrkt att Isaac Grünewald fick ta med sig staffli och nålarskrin in i cellen.

Fängelset är idag ombyggt och har blivit både ett hotell och ett vandrarhem. I receptionen köpte jag en bok om Isaac Grünewald och här finns tiden på fängelset utförligt skildrat. Något besök av prästen finns inte med, däremot en teckning om hur det gick till när maten delades ut till cellfångarna och det knepiga att utföra motionsgymnastik i den trånga cellen.

Jag har idag strövar runt på Långholmen och funderat över Isaac Grünevald och hur han fram till frigivningen från Långholmens fängelse klarade av att leva med att i tidningarna mötas av förtal och fula karikatyrteckningar. Det är omvittnat att han hade ett stort stöd i sin första hustru Sigrid Hjertén. Efter frigivningen avtog förtalet, men det kan då och då blossa upp igen.

Nu funderar jag över vilja ställen i Bibeln, som prästen skulle kunna läst högt för Isaac Grünewald. Han skulle ha slagit upp Höga Visan och där läst delar av kapitel 7
”Kom min vän ; låt oss gå ut på landsbygden
och stanna i byarna över natten.
Bittida må vi gå till vingårdarna för att se
om vinträden hava slagit ut över natten
om knopparna hava öppnat sig
om granatträden hava fått blommor.
Där vill jag giva min kärlek åt dig”
1917 års bibelöversättning

Grünewald

One thought on “En konstnär på Långholmens fängelse

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s