Kristi Förklarings Dag

Kyrkberget

Igår var det Kristi Förklarings dag, en dag då vi skall ana oss till det vi inte ser. Idag är det svårt att i Stockholm hitta ett förklaringsberg, ett berg nära en stor sjö där solljuset har förmåga att få omgivningen att se annorlunda ut och där hägringar kan förekomma. Jag började söndagen genom att traska uppför Kyrkberget i Mälarhöjden. Skogen har de sista åren växt så hög att det bara gick att skymta Mälaren mellan trädtopparna. Stigen upp till berget skimrade på några ställen som silver. Här fanns en stilla frid.

Jag lever i en stad utan stinkande lukter från överfulla latrintunnor och rök från vedspisar och kakelugnar. För tvåtusen år sedan i israel var detta en okänd lyx, som man bara kunde njuta av uppe på ett berg och där det blåste friska vindar. Jesus sökte sig ibland upp på toppen av ett berg och en gång tog han med sig lärjungarna Petrus, Jakob och Johannes. Då hände det ofattbara, kanske hände det bara i lärjungarnas fantasi eller kanske var det en hägring. Plötsligt förändrades färgen på den mantel. som Jesus hade på sig. Den blev skimrande vit och bredvid honom stod Moses och Elias och samtalade med honom. De blev häpna och Petrus vågade sig fram till Jesus och föreslog att lärjungarna här på bergstoppen skulle bygga tre hyddor, en till Moses, en till Elias och en till Jesus. Mer blev inte sagt. Ett moln kom blåsande över berget och skymde solen. Ur molnet hördes en mäktig stämma:
”Detta är min älskade son, min utvalde. Lyssna till honom!”

 
Då greps lärjungarna av skräck och föll ner på marken som om en blixt hade drabbat dem. Jesus såg vad som hade hänt, gick fram till dem och böjde sig ner och uppmanade dem att inte vara rädda. Tveksamt reste lärjungarna sig upp och märkte att allt var som tidigare. Både Moses och Elias hade försvunnit och Jesus var klädd i sina vanliga kläder och var inte längre självlysande.
Jesus och lärjungarna traskade nedför berget. Plötslig stannade Jesus till och bad lärjungarna att inte berätta vad de hade varit med om förrän han hade uppstått från de döda. De fick också höra att Jesus skulle utlämnas och sedan korsfästas och dö. Tre dagar efter detta skulle han komma tillbaka från Dödsriket. Lärjungarna såg tvivlande ut och Jesus förmanade dem att fördjupa sin tro.

Texten om förklaringsberget handlar mycket om att inte klippa banden med det förflutna. För åttio år sedan hörde det till att i ämnet biblisk historia att skolbarnen skulle lära sig den spännande historien om hur det gick till när Gud samtalade allvarligt med Moses och också dramatiken när han hämtade profeten Elias och förde upp honom till himlen. Detta hände i svunna tider och när det var svårt för Israels folk att riktigt förstå att de skulle dyrka en enda gud till vars ära de inte fick göra en glittrande staty.

Gårdagens gammaltestamentliga är fantasieggande. Moses hörde att Gud bad honom att gå upp på berget Sinai, som denna dag var täckt av ett stort moln. Ibland var berget täckt av ett starkt lysande sken. Folket stod förstummade nedanför berget och de hörde hur Gud ropade på Moses. Nu tog Moses med sig en tjänare och vandrade uppför berget och in i det starka ljusskenet. Hår fick han veta att han måste täcka hela sitt ansikte med en mask. Han fick inte skåda in i Guds ansikte, Moses stannade uppe på berget i 40 dygn och under dessa dygn fastade han. Det var då som Moses fick en beskrivning hur judarnas heliga föremål skulle se ut. Det skulle vare en ljusstake i guld och med sju armar. Kring denna stake skulle folket samlas. Hans egendomsfolk fick under inga villkor göra som hedningarna och dansa kring en guldkalv.

Det har spekulerats mycket om hur detta märkliga sken uppstod. För 60 år sedan funderade atomfysikerna och det fanns en naturlig atomreaktor på berget Sinai eller om solen just denna dag var mer intensiv än andra dagar. Moses mask påminde fysikerna om skyddsutrustning på ett kärnkraftsverk.

 
Tiderna blev annorlunda efter det att Moses gått ur tiden. Judarna slog ner andra folk och bildade ett eget land med kungar, som snart blev berusade av sin egen makt och hade svårt att leva efter Moseböckernas lagar och levnadsregler. För ungefär 2500 år sedan kom profeten Elias och manade kungen till bot och bättring. Han hade funnit nåd inför Gud. En dag fylld med storm och oväder skickade Gud ner en stridsvagn för att hämta upp Elias till himmelriket. Detta skildras dramatiskt i den andra Konungaboken i Bibeln.

Igår tidigt på morgonen satt jag högst upp på Kyrkberget och lät blicken glida runt på berghällarna, som bär spår av det andra världskrigets luftvärnsförsvar och också dagens klottrare. Barndomens lektioner i biblisk historia fanns plötsligt i mitt medvetande. Jag tyckte inte om ämnet och blev så rädd för Gud att jag hemma ofta gömde mig under matsalsbordet för att slippa förtäras av Guds strålglans. De dagar, då det var läxförhör, hade jag alltid ont i magen. Nu är jag vuxen och kan läsa Gamla Testamentet på ett helt annat sätt. Jag behöver inte vara rädd för den Gud, som jag inte kan se och bara ana mig till.

Bilder av olika slag strömmade genom min hjärna. Det var altartavlor och framför allt den folkliga konsten från Dalarna. Väggarna pryddes under 1800-talet med målningar, som ofta hade bibliska motiv och där de olika personerna var klädda i sockendräkter. De finaste skildringar av denna märkliga konststil är skalden Erik Axel Karlfeldt. Idag är det inga mellanstadiebarn som får i hemläxa att lära sig hans dikter om dessa målningar utantill. I gryningen satt jag på den trasiga och nedklottrade parkbänken och deklamerade dikten om profeten Elias. De enda åhörarna var några sura skator. De hade väntat sig en halväten smörgås och inte en trosviss dikt.

Här åker sankt Elia upp till himmelens land
i en kärra så blänkande ny.
Han bär gravölshatt och skinnpäls, han har piska i sin hand,
och mot knäna står hans gröna paraply.

Hög och värdig är hans uppsyn, ty han far från jordens dal
dit där domarbergets säten stå i ring.
Han är kallad av sin lagman: ”Du skall sitta i min sal
som en tolvman på rättfärdighetens ting.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s