Nådens Gåvor

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I Stockholm är det sommartid lätt att uppleva nådens gåvor. Vi har, till skillnad från länderna i Mellanöstern, tillgång till vatten av olika slag. Det går att dricka vattnet från vattenkranen och dammar är anlagda för att göra att vi skall kunna uppleva skönhet. Detta tänkte jag på när jag i torsdags stod i den japanska delen av Bergianska trädgården. Det var min hemförsamling i Hägersten, som ordnat en visning av denna fantastiska trädgård.
Idag är det den tionde söndagen efter Trefaldighetsdagen och de texter, som läses i kyrkorna handlar om nådens gåvor. Evangelietexten är hämtad ur den adertonde kapitlet i evangelium enligt aposteln Matteus. För ett par veckor sedan stötte jag samman med en ung kvinnlig präst och vi började diskutera hur samhället och den svenska kyrkan har ändrats sedan jag var barn på 1930-talet. Jag sa att kyrkan och tolkningarna av bibeltexterna har ändrats mer än samhället i stort. Som exempel på detta tog jag just det kapitel i Bibeln som dagens evangelietext handlar om.

Kapitlet börjar otäckt. Om din hand gör att du inte kan uppfatta Guds ord skall du hugga av den och slänga den på elden. Det är bättre att vandra genom livet som en krympling än som en gudsförnekare. Texten uppfattade jag som skrämmande och det pratades aldrig om den ljusa avslutningen av nåd i slutet av kapitlet. Som barn blev jag efter denna söndag rädd för Jesus och ibland undrade jag om han som ett osynligt väsen fanns i vår vedbod på landet. Där låg den stora yxan. Om jag inte slutade att tjata om att jag ville vara ute i naturen på söndagarna och byta ut högmässan mot aftonsången, skulle han komma ut från vedbodens väggar och hugga av mig fötterna.

Ibland funderar jag över om det inte var det ständigt hamrande av inledningen av kapitel 18 i evangelium enligt aposteln Matteus i skolan och i kyrkan, som skapade avsmak för kristendomen och som nu resulterar i strömavhopp från svenska kyrkan. De, som aldrig sätter sin fot i kyrkan, har inte upptäckt att kyrkans förkunnelse är helt annorlunda idag än för 60 år sedan. Numera är ett stående inslag i högmässorna att kristendomen skänker sinnesfrid och glädje. Den märkliga syndabekännelsen om att vara född i synd och i alla livsdagar har brutit mot Guds vilja är borttagen.

Det är lättare att uppleva Guds nåd när sommarsolen skiner och tomaterna mot söderväggarna mognar än en mörk vinterdag när snöstormen tornar upp berg på trappan och det är svårt att komma ut genom ytterdörren. En sådan dag kan det vara svårt att uppfatta Guds nåd. Snön smälter när vårsolen kommer och marken suger åt sig så mycket fukt att träd och blommor har möjlighet att växa.

Allt var inte skrämmande och tråkigt katekesrabblande i gamla tiders undervisning i kristendomskunskap. Till min barndoms religiösa glädjeämnen hördes att varje vecka lära sig ett par psalmverser utantill. Jag hade en överviktig lärarinna, som inte visste speciellt mycket om den kristna tron, trots att hon var skyldig att undervisa om den. På något märkligt sätt blev det jag som ansvarade för de psalmer, som vi skulle få i hemläxa. Jag valde bort allt som hade med synd, lidande och död att göra. Utan att någon hade bett mig läste jag på om de olika psalmförfattarna och vem som hade komponerat musiken. När jag berättade detta för klassen ansåg fröken att jag bara gjorde mig märkvärdig.

När jag sedan började i flickskolan kom katekesen med oförminskad kraft tillbaka. Då blev jag med ett nödrop godkänt i ämnet kristendomskunskap. Anledningen till detta var att jag ville tänka själv och forma min egen gudsbild utan Martin Luthers bankande pekfinger. Dessutom hade jag svårt för att lära mig utantill. Mina kunskaper om olika psalmförfattare var det under hela min skoltid ingen som frågade efter.
Nådens gåvor har sedan jag var barn och satt på utedasset bredvid vedboden funderat över . Under den tunga vedyxan fanns nåd. Det gällde bara för mig att våga se efter hur nåden såg ut. Då upplevde jag att det är svårt att ta till sig nåd och att det är betydligt lättare att bli skrämd av något man inte förstår. Den psalm, som hjälpte mig under barndomens somrar finns fortfarande kvar i vår psalmbok. Den har nummer 200 i 1986 års psalmbok.

Författaren till denna psalm är Paul Gerhardt, som var diakon i Berlin och diktade psalmen år 1673. Detta var fem år efter det att det trettioåriga kriget hade avlutats. Under dessa hemska år blev den tyska åkerjorden förvandlad till slagfält eller idag bortglömda gravar av stupade soldater. Då insåg han att det gick att lita på Guds nåd och att marken skulle kunna bära rikliga skördar av säd och foder till kreaturen. Mitt under det första världskriget slog sig vår ärkebiskop Nathan Söderblom ner och komponerade musiken till denna psalm. Han var influerad av den norrländska folkmusiken och ändrade bara rytmen så att inte kyrkobesökarna skulle börja dansa polska i kyrkogången. Ärkebiskopen kände då ett stort behov av ett trösta sig själv. En av hans söner deltog som frivillig officer på Tysklands sida i kriget. Skulle sonen överleva krigets fasor? Sonen överlevde och flyttade sedan till USA. Kvar från dessa båda krig finns en psalm, som jag tyst läste för mig själv när jag efter slutad visning ensam gick runt i den Bergianska trädgården.
”I denna ljuva sommartid, gå ut min själ
och gläd dig vid den store Gudens gåvor
Se, hur i prydning jorden står
se, för dig och mig hon får
så underbara håvor.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6 thoughts on “Nådens Gåvor

  1. Carin, Du har en trevlig och varierad blog.

    Hälsningar

    Björn

    Skickades från Outlook

    ________________________________ Från: ”Carin på Sprätthöken” Skickat: den 31 juli 2016 15:17 Till: bjornosterlind@hotmail.com Ämne: [New post] Nådens Gåvor

    carinonnestam posted: ” I Stockholm är det sommartid lätt att uppleva nådens gåvor. Vi har, till skillnad från länderna i Mellanöstern, tillgång till vatten av olika slag. Det går att dricka vattnet från vattenkranen och dammar är anlagda för att göra att vi skall kunn”

  2. Hej Carin!
    Jag har nyligen hittat Din fina blogg och tycker att den är så intressant!
    Jag kommer ihåg Dig från scouterna och Dina barn från skolan. Psalmen Du skriver om var min konfirmatio psalm och min sons doppsalm. Det var intressant att få veta dess ursprung !
    Jo, jag har en sak som jag länge gått och funderat på och jag undrar om Du kanske kan hjälpa mig?
    Mina föräldrar gifte sig 1956, inte i kyrkan utan hemma hos prästen, som bodde på Hägerstensvägen. Jag undrar om Du vet i vilket hus det kan ha varit?
    Jättetacksam för svar, även om Du inte vet var det kan ha varit! Tack för en fin blogg och önskan om en fortsatt trevlig sommar!
    Hälsningar Ingrid från Djäknespelet

    • Hej Ingrid. Jag är just nu osäker på vad prästen hette, däremot kan jag peka ut huset för dig. Då fanns det en prästgård med tillhörande liten pastorsexpedition på Hägerstensvägen inte längt från tunnelbanestationen. Huset är sig likt och är idag privatbostad. En del av trädgården har förvandlats till stensatt parkeringsplats för fyra bilar. Två av dessa är alltid upptagna.

      • Tack snälla Carin!
        Jag skall cyckla dit och titta.
        Med Din beskrivning blir det lätt att hitta! Det här är mycket värdefullt för mig, då det inte finns några fotografier eller andra dokument kvar.
        Tusen Tack!
        Jag fortsätter att följa Din spännande blogg!
        Ha det Gott!
        Ingrid

  3. En av de vackraste psalmer som finns i den svenska psalmboken enligt min mening. Har heller aldrig tänkt på att det var Nathan Söderblom som skrivit musiken – eller hellre hade blivit inspirerad till melodin av en norrländsk folkvisa. Anders Öhrwall blev också inspirerad av en annan folkmelodi och komponerade en annan variant som i mitt tycke är ännu vackrare än melodin i psalmboken.

    Jag hade tur som hade en familj att växa upp i som inte var särskilt ortodox religiöst sett. Det enda som man var tvungen att följa med på var söndagsmiddagarna hos farfar- och morföräldrarna.
    Ingrid

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s