Jesus i potatislandet

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag har alltid gillat att läsa. För knappt 20 år sedan beslöt jag mig för att läsa ut en nyutkommen bok varje vecka. Då bekantade jag mig med Stadsbibliotekets hylla för böcker, som låntagarna bara fick ha hemma en enda vecka. Den första bok jag stötte på var släktromanen ”Jadekatten” skriven av den danska författarinnan Susanne Brøgger. Första kapitlet var helt fantastiskt och jag plockade fram min Bibel, papper och en penna.

Susanne Brøgger börjar att skildra en vilsen protestantisk kvinna, som gift in sig i en stor judisk familj. För att få klarhet i tillvaron plockade hon fram sin konfirmationsbibel och började skriva ner sina egna tankar i marginalerna. På så sätt skapade hon en egen hemlig Bibel, där Adam, Eva och Jesus uppträdde på ett helt annat sätt och hade andra åsikter än de vedertagna. Jag kom mig aldrig för att skriva i marginalerna, eftersom jag avskyr att kladda ner mina böcker. Jag saknade skrivtid, eftersom jag hade föresatt mig att läsa ut ”Jadekatten” på en vecka. Detta lyckades jag med, men någon mer korttidslån blev det inte. Susanne Brøgger hade fått mig att tänka i andra banor och jag började trevande skildra mitt eget förhållande till Bibeln och skänka några av bibeltexterna ett annat innehåll. Dessa i hast nedklottrade rader har jag för längesedan slängt, men tankar på en annorlunda Bibel i marginalerna finns kvar. Jag skulle vilja skriva om delar av Bibeln och låta Jesu liknelser spegla dagens samhälle med bland annat snabbköp, tunnelbana och mobiltelefoner. Denna höst, när jag har tagit upp nästan all potatis, känner jag ett behov av att skriva om liknelsen om vinrankan, som finns skildrad i kapitel 15 enligt evangelisten Johannes.

Det var höst i Israel och vinstockarna skulle beskäras för att kunna ge riklig frukt nästa sommar. Jesus skildrade med noggrannhet hur detta gick till och hur detta skulle tolkas . Han var vinstocken och lärjungarna grenarna. De var redan ansade och beskurna, nu skulle de bära rikligt med frukt. I min tänkta marginalbibel är det en solig aprildag och Jesus traskar in i en välsorterad fröhandel för att köpa sättpotatis åt sin mor Maria. Här börjar han förklara för lärjungarna och alla, som vill höra på, hur man gör för att få en bra potatisskörd. Var skall potatisen sättas? Är det i Skåne eller i Norrbottens kustland? Skall det vara tidig eller sen potatis? Varje sättpotatis är som en lärjunge. Den skall placeras på ett land eller i en kruka, där den kan få god vård av lärjungen. Sedan är det bara att vänta på höstens skörd. Grepen lyfter varsamt upp potatis av olika storlekar. Allt går att använda. Några stora skall sparas till sättpotatis för kommande vår, några kan ätas upp genast och det mesta skall sparas som mat för den kommande vintern. De minsta skall brynas med omsorg och serveras som råstekta till lyxmiddagar. Även allt som är ynkligt och smått skall föra med sig det kristna budskapet. Potatis är som det kristna budskapet. Detta livsmedel innehåller alla näringsämnen en människa behöver. Det skulle i kristider gå att enbart livnära sig på potatis.

Ute på gatan med påsen med sättpotatis i handen får Jesus följdfrågor om det går att få fram frön från potatisplantororna. Om en lärjunge i framtiden vill färdas långt bort och med liten packning, kan det vara besvärligt att föra med sig en påse med sättpotatis. Då, i vårsolen, blir Jesus sorgsen. Vissa somrar blommar potatisen rikligt med röda eller vita blommor. De är vackra men tyvärr giftiga och ingenting att lägga som dekoration ovanpå en nyskuren sallad. Det bildas frön i små gröna kapslar, som brukar kallas för potatisäpplen. Dessa är giftiga och den som äter av dessa kan bli våldsam och börja slå vilt omkring sig. Detta är tyvärr vad som ibland händer med kristendomen. Frön kan spridas och krig i korsets namn riskerar att bryta ut. I dessa skonas varken människor eller åkermark. Nu vantolkas det kristna budskapet och detta sker numera alldeles för lätt med hjälp av sociala medier.

Att så frön från potatisäpplen skall bli en spännande uppgift för lärjungarna. De skall sås i stora krukor och placeras i soliga fönster. Till hösten kan lärjungarna plocka upp sina första små sättpotatis för nästa sommar. Här ar finns olika sorter, vita, grå eller mörkröda. Ett år senare är det dags för den första skörden. Det är annorlunda potatis än den man köper i ett snabbköp. Detta är kristendomens mångfald, ett myller av kyrkor med olika inriktning .

Några av lärjungarna har dåliga kunskaper i trädgårdsskötsel. Deras fråga är om det går att odla sötpotatis vid en kolonistuga i Tanto. Naturligtvis blir inte Jesus svarslös och berättar om sötpotatis och att den trivs i varma och tropiska trakter. Den kräver solljus och mycket vatten. Om man kan hitta en sötpotatisknöl, som inte har besprutats med konserveringsmedel, går det bra att skära den mitt itu och stoppa ner varje bit i en kruka med jord. Redan efter några dagar kommer det upp gröna skott. Det blir en vacker slingerväxt.

Nu börjar Jesus bli engagerad. En stor krukväxt i en lägenhet suger i sig koldioxid och omvandlar denna otrevliga och osynliga gas till vackra blad, som ibland kan skifta i rött. Så är det med kristendomen. Den kan suga till sig människors obehagliga tankar och forma om dessa till något, som kan förgylla tillvaron för olyckliga medmänniskor.

Det är detta jag borde skriva ner på ett lösblad och lägga i min gamla konfirmationsbibel. Jag fick tjata mig till denna bok. I Gamla Testamentet finns texter, som då uppfattades som stötande och oanständiga. De skildrade sådant, som unga flickor inte borde känna till. Jag var 15 år och läste  aldrig dessa kapitel. Det var mer givande att njuta av romantiken i Höga Visan. Lyriken i profeterna var gripande och passade bra in i allt som hände runt omkring mig under det andra världskrigets slutskede.

Profeten Hesekiel önskade skildra judarnas förhållande till Gud. Boken omarbetades flera gånger och den version, som finns i vår Bibel, är ungefär 2400 år gammal. I kapitel 17 liknas Israel vid en vinstock, som en gång en vacker örn hade planterat i god jord och med riklig tillgång till vatten. Sedan händer något ofattbart. Kunde en främmande örn skänka vatten och näring åt Israel? Tankarna svindlar. Vad händer idag med de kristna kyrkorna i Mellanöstern och hur kommer judarna i Malmö att klara av vardagslivet som att hämta barn på ett judiskt dagis?

 

”Men det var också en annan stor örn
och se med stora vingar och fjädrar i mängd;
och se, till denna böjde nu vinrankan längtansfullt sina grenar
och från platsen där det var planterat
sträckte det sina grenar mot honom
för att han skulle vattna det.”
1917 års bibelöversättning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s